Här är vad YouTube betalar för en miljon visningar 2019

hur mycket tjänar du på youtube 2

Visst en av de mest upprepade frågorna från de som vill börja i YouTube-världen. Även om ditt svar är mer komplicerat än vad det kan se ut i början är det möjligt att göra en uppskattning beroende på årstid, vilken typ av innehåll vi laddar upp och antalet annonser som vi inkluderar i videon i fråga. . Aspekter som typ av annons eller intryck av samma inkluderar också när du tjänar pengar på en video. Det är därför vi den här gången kommer att försöka förutsäga hur mycket pengar som tjänas på YouTube med en miljon besök under 2019 .

Först och främst, hur mycket betalar du på YouTube för 1000 besök?

Att uppskatta hur mycket du tjänar på YouTube för varje besök är praktiskt taget omöjligt. I själva verket hanterar YouTube alltid data från tusen besök med termer som CPC, CPM, CTR och RPM , som kan erhållas i avsnittet YouTube Analitycs. Den som intresserar oss att uppskatta värdet på en video är exakt den sista: RPM.

Innan vi förklarar dessa begrepp måste vi komma ihåg att det som verkligen ger ekonomiskt värde till en video är åtkomst (eller snarare klick) till de annonser som visas i videon . Detta kallas ett intryck eller intryck, och det är extremt viktigt. Antalet annonser som visas påverkar också, även om de ekonomiska effekterna är mycket mindre.

Vad är RPM, CPM, CPC och CRT?

cpc youtube

När detta har klargjorts är RPM den första termen som måste bedömas när man bestämmer hur mycket pengar som tjänas på YouTube. RPM (intäkt per tusen visningar) beräknas utifrån den beräknade intäkten och antalet visningar av en video multiplicerat med tusen . Det vill säga om vi har en video med 900 000 besök och en beräknad inkomst på 400 euro skulle beräkningen erhållas enligt följande:

  • 400 euro av beräknad inkomst (till exempel) / 900 000 x 1000 = 0,44 euro

Resultatet är, som vi kan se, 0,44 euro för varje 1000 besök . För att beräkna annonsernas resultat är det mest angivna värdet CPM, som anger den kostnad som genereras per tusen visningar som du inte besöker. Ju högre CPM, desto högre RPM får vi. I föregående video med intryck av 45 000 skulle vi få följande siffra:

  • 400 euro av beräknad inkomst / 45 000 x 1 000 = 8,88 euro

Men vad beror denna siffra på och hur kan jag öka de beräknade intäkterna med samma intryck? CPC (kostnad per klick) är det som fastställer de pengar som annonsören betalar till Google när de klickar på en viss annons , och det beror helt på vilken typ av innehåll vi publicerar.

youtube-cpm

Generellt har ett specifikt tema (till exempel "Så här ställer du in servrar i Linux" eller "Hur man skapar WordPress-plugins) högre CPC än ett allmänt tema (" Jag äter 10 hamburgare och ser vad som händer "eller" Kanelutmaning " ).

För att se CPC för ämnena kan vi använda verktyg som Mangools , som vanligtvis betalas. I bilden nedan kan vi se hur beloppet varierar från ett ämne till ett annat efter nyckelord.

cpm youtube 2

Som en slutsats, och som vi antydde i föregående stycke, ju högre CPC, desto större blir inkomst för varje klick . Men hur kan vi få användare att klicka på en viss annons? Denna term mäts genom CTR och anger klickfrekvensen för en viss annons för totalt besök. I den här sistnämnda aspekten är det enda vi kan göra för att öka CTR är att skapa innehåll enligt den reklam som visas i våra videor för att göra användarna mer intresserade av annonserna.

behållande av youtube-publik

En annan aspekt som bör beaktas är antalet annonser som ingår i en video. Videor som är längre än tio minuter tillåter manuell placering av annonsremsor för att förbättra CTR. Vi har inte tagit hänsyn till aspekter som antalet följare, publikens kvarhållande (hur länge en person tittar på vår video), årstiden (vid jul ökar antalet annonsörer, såväl som CPC), videospråket eller regionen med de viktigaste anhängarna (i USA kan CPC vara dubbelt jämfört med Spanien), men dessa tre termer är giltiga för att i större eller mindre utsträckning förklara ursprunget till YouTubes inkomst.

Så hur mycket pengar tjänar du på 1000 visningar på YouTube?

youtube-cpm

Återgå till frågan i början, hur mycket tjänar du på YouTube för varje tusen besök? Att balansera de ovannämnda aspekterna och reklam som inte får några intryck (det är högst osannolikt att ha 1000 visningar i en video med 1000 visningar), beräknas nuvarande värden runt euron . Det vill säga för varje 1000 besök kommer vi att få cirka en euro i vinst.

Detta betalar YouTube för en miljon visningar

Baserat på de tidigare uppskattningarna kan vi säga att för varje miljon besök betalar YouTube den chillande siffran på 1000 euro . Detta är så? Dagens YouTubers säger nej. Ett exempel på detta är Wismichu, som för drygt ett år sedan publicerade en Google Analytics-inspelning med en video på nästan tre miljoner besök och bara 104 dollar i vinst .

Om några dagar åker jag till Madrid, om det dyker upp på kontorsdörrarna så vet du att det var jag, @YouTubeEspanol. pic.twitter.com/wbppbTJyOo

- Isma (@Wismichu) 27 maj 2017

På andra sidan myntet har vi Romuald Fons, en välkänd SEO-chef och nyligen YouTuber som för några månader sedan skröt med att få mer än 1000 euro per månad med en kanal med drygt 100 000 prenumeranter och videor som i inget av fallen når till Wismichu-siffrorna.

Hur är detta möjligt? Tack vare specialiseringen av innehållet. Innehållet i det förstnämnda fokuserar uteslutande på videor av allmän karaktär och med mycket lågt intresse från annonsörer. Detta gör att RPM och CPM är mycket låga jämfört med videorna på Romuald Fons-kanalen.

Så hur mycket tjänar du på youtube för en miljon visningar? Den nuvarande uppskattningen är i de bästa fallen mellan 400 och 800 euro och till och med upp till 1000 , även om det är svårt att fastställa en siffra av de skäl som vi just har förklarat.